Projekt „Sdílení zkušeností s multidisciplinárním vzděláváním (Brno–Livorno 2024)“ představuje spolupráci s partnerskou školou v italském Livornu (Toskánsko, partnerský region JMK) Liceo Statale Francesco Cecioni. Plánovaný projekt spočívá v recipročním pobytu našich žáků v italské škole a pobyt italských studentů na našem gymnáziu. Jedná se o 6denní pobyty, v jejichž průběhu jsou 2 dny určeny na cestu, 3 na spolupráci ve škole a 1 pro poznávání cílového regionu.
Nosným záměrem je spolupráce 28 žáků kvarty (4. ročník šestiletého vzdělávacího oboru zaměřeného na programování) s cca 30 italskými studenty 4. ročníku pětiletého vzdělávacího cyklu zaměřeného na přírodovědné předměty. Studenti budou spolupracovat na úlohách, jejichž témata-zadání propojují více předmětů a vynucují potřebu nahlédnout na ně z více směrů, hledat souvislosti a propojovat znalosti a dovednosti. Tento cíl vychází z porovnání přístupů, forem a způsobů závěrečných zkoušek na obou typech škol. Zatímco v České republice je maturitní zkouška aktuálně rozdělena na dílčí monotematické zkoušky, absolutorium na lyceu v Livornu představuje dovednost propojení vzdělávacích oblastí prezentovanou na jednom tématu.
Projekt byl podpořen Jihomoravským krajem příspěvkem ve výši 200.000 Kč na dopravu a ubytování našich žáků v rámci dotačního programu DO SVĚTA! 2024.
Více informací o projektu je k dispozici v tomto dokumentu.
Naše kvarta v Livornu (16.–21. dubna 2024)
V rámci trvající spolupráce s italským lyceem v Livornu se v týdnu od 16. do 21. 4. 2024 vydala 4. F na celotřídní výměnný pobyt do této destinace za účelem sdílení zkušeností s multidisciplinárním vzděláváním. V rámci projektu žáci pravidelně navštěvovali školu Liceo Statale Francesco Cecioni, kde společně se svými italskými spolužáky zpracovávali obtížná témata z oboru matematiky a fyziky. Jejich výstupem byla společná prezentace nalezených řešení v angličtině, kde se hodnotila nejen matematická a fyzikální správnost, ale i týmová spolupráce v průběhu týdne, povedenost prezentace a úroveň angličtiny.
Žákům se také dostalo příležitosti podívat se na některé známé památky v Itálii. Ve středu odpoledne se podívali do Pisy na světoznámou šikmou věž, v pátek se vydali na celodenní výlet do Florencie, kde navštívili například náměstí u dómu Panny Marie Květné, Most zlatníků a – dle slov studentů – úchvatné zahrady Boboli.
Studenti z Livorna v Brně (12.–17. května 2024)
Žáci v angličtině odprezentovali výstupy z projektů, na kterých, tentokrát v Brně, pracovali se svými italskými kamarády. Zastřešujícím tématem byla maturitní zkouška v Itálii, která se od té české značně liší. Její podstata spočívá v tom, že žáci musí před komisí rozebrat zadané slovo, frázi či obrázek ze všech možných úhlů pohledu, z hlediska různých věd a studijních oborů.
Italští spolužáci měli také možnost navštívit památky nebo jiná zajímavá místa brněnského regionu. Po skončení dopolední výuky se společně se 4. F vydali lodí na hrad Veveří, pozorovali hvězdy na noční obloze v Planetáriu na Kraví hoře, prošli historické centrum Brna či zavítali do města Boskovice a do Punkevních jeskyní v Moravském krasu.
V předvečer jejich odjezdu pro ně žáci 4. F pod vedením pana ředitele připravila závěrečný raut, kde Italové mohli ochutnat lidové české pokrmy.